Eerste stagedag - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Emmely Story - WaarBenJij.nu Eerste stagedag - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Emmely Story - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag

Door: Emmely Story

Blijf op de hoogte en volg Emmely

27 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Mijn eerste stage dag is achter de rug, een dag met veel nieuwe indrukken. Zo gemoedelijk als het in Stellenbosch zelf aanvoelt gaat het er in de township iets anders aan toe. Tijdens de Uber rit ernaar toe voel je dat iedereen de auto inkijkt, sommigen nieuwsgierig anderen kijken met iets meer afgunst. Eenmaal aangekomen bij Prochorus worden we warm ontvangen en beginnen we de dag in een kring. Na de kennismaking neemt Jan (onze werkgever) ons mee naar Chalk, een relatief hip koffietentje gevestigd in de township.

Er hangt een gemoedelijke sfeer en de barista begint met inspirerende verhalen over Zuid Afrika, Stellenbosch, Kayamandi en hoe dingen er hier aan toe gaan. Enkele uitspraken zijn mij goed bijgebleven zoals de uitspraak ‘I am not poor, I am broke.’ Volgens hem heeft de mindset alles te maken met hoe je leeft/overleeft in een township. Daarnaast hebben we het gehad over het verschil tussen rassen. Hij was erg vooruitstrevend en zou graag een balans zien maar heel Zuid Afrika heeft nog een lange weg te gaan volgens hem. Na twee uur geluisterd te hebben en geïnspireerd te zijn gingen we terug naar Prochorus.

Na wat praktische dingen geregeld te hebben was het tijd om weer een Uber naar huis te regelen. Terwijl we buiten aan het wachten waren zagen we de Uber voorbij komen maar hij reed de hoek om, op de Uber app was te zien dat hij daar stil stond. We besloten om van het terrein af te gaan en naar de Uber te lopen maar na twee stappen gezet te hebben keken we elkaar aan en besloten we snel weer terug te lopen. Als drie blanke studenten werden we ineens door iedereen aangekeken. Hoe graag je dan ook gewoon naar je Uber wilt lopen zonder angst, is er op dat moment niets te doen aan dat gevoel. Het gevoel dat ik nog niet eerder zo intens heb meegemaakt. Je voelt je onwijs wit en anders dan de mensen om je heen.

In Zuid Afrika is racisme aangeleerd, vroeger waren er tribes (stammen). Hier tussen was ook rivaliteit maar dit ging om de gewoontes en leefstijlen van mensen en niet om simpel weg kleur. Het is lastig om uit te leggen hoe dat precies in elkaar zit en hoe dat hier aan voelt. Maar het is nog diep geworteld in het hedendaagse leven. Persoonlijk ben ik iemand die open staat voor alle soorten culturen, geloven en soorten mensen maar ook ik merk dat het hier lastig kan zijn niet te denken vanuit het zwart en wit perspectief.

Emmely

Welkom bij mijn verhaal, Hoe dit 'dagboek' precies vorm zal krijgen weet ik nog niet, maar allereerst super leuk dat je nieuwsgierig bent naar mijn verhalen. Op het moment zit ik voor vijf maanden in Stellenbosch dit is in Zuid Afrika, een half uur van Kaapstad vandaan. Gedurende deze periode zal ik stage lopen in Kayamandi dit is de township van Stellenbosch.

Actief sinds 30 Jan. 2016