Township tour - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Emmely Story - WaarBenJij.nu Township tour - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Emmely Story - WaarBenJij.nu

Township tour

Door: Emmely Story

Blijf op de hoogte en volg Emmely

29 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vandaag heb ik samen met Debbie en Thijs en tour gekregen van Anga. Anga is een collega van ons die de township tours begeleid. Hij is geboren en getogen in Kayamandi dus hij kent alle hoeken en straten. Veel dingen hebben hier een betekenis zo betekent Anga wish en Kayamandi sweet home. De zon schijnt vandaag en dat doet veel met het straatbeeld. De wegen lopen op en af omdat Kayamandi gelegen is op een berg, vandaag voelt aan als een veilige dag en dat was het gelukkig ook. Alle grappen die door het personeel waren gemaakt over het neersteken van mensen zijn vandaag gelukkig niet uitgekomen maar er zijn dagen bij dat dit risico wel aanwezig is.

De eerste stop was bij een kinderopvang die is opzet door Prochorus. Zodra het hek open ging kwamen de kinderen naar ons toe gerend en wilde iedereen een high five. Het voelde als een warm onthaal. Vervolgens zijn we door verschillende delen van Kayamandi gelopen, het geeft je goed zicht van het dagelijks leven hier. Mensen leven voornamelijk op straat omdat de hutjes (sheds) te klein en onhygiënisch zijn om overdag in te verblijven. Wat op viel waren de straathonden, Anga vertelde ons dat deze worden mishandelt zodat mensen niet worden gebeten. De honden bevatten veel ziektes en het enige waar ik deze tour bang voor ben geweest zijn dan ook de honden.

De tour sloten we af bij een vrouw thuis, hier is in Afrikaanse stijl voor ons gekookt. Het eten was heerlijk en de gastvrouw heeft ons vermaakt. Ze heeft ons veel geleerd over haar cultuur en de traditionele kleding dracht van Xhosa .

De foto's volgen later die worden nog opgestuurd. Maar in Afrika gaat alles erg langzaam dus dit kan zomaar nog twee weken duren!

• 03 September 2018 - 14:34

Hennie:

Niet te geloven wat je in korte al voor indrukken van het land heb gekregen.
    Maar de gevaren zijn dus wel degelijk aanwezig, zoals je noemt het neersteken van mensen, de honden en uiteraard de totale hygiene.

Maar het werken en wat te betekenen voor de kinderen daar, maakt veel goed. Lieve emmely, ik lees met veel interesse je verhalen en probeer me toch een voorstelling te maken hoe het is om daar als jonge, mooie blanke vrouw rond te lopen, blijf op je hoede lieverd.

dikke kus oma

Emmely

Welkom bij mijn verhaal, Hoe dit 'dagboek' precies vorm zal krijgen weet ik nog niet, maar allereerst super leuk dat je nieuwsgierig bent naar mijn verhalen. Op het moment zit ik voor vijf maanden in Stellenbosch dit is in Zuid Afrika, een half uur van Kaapstad vandaan. Gedurende deze periode zal ik stage lopen in Kayamandi dit is de township van Stellenbosch.

Actief sinds 30 Jan. 2016